środa, 4 września 2019

Zagrożenia związane z BHP w pracy administracyjno-biurowej

Osoby pracujące w biurach, szczególnie w miastach to jedna z najliczniejszych grup zawodowych zatrudnionych w gospodarce narodowej. Można do nich zaliczyć zarówno managerów kierujących firmami, poprzez pracowników średniego szczebla jak i szeregowych pracowników zatrudnionych w recepcjach, czy obsłudze biur.

Kto to jest pracownik administracyjno-biurowy?

Jest to pracownik administracji, który w zależności od branży zajmuje się pracą biurową, obsługą klientów, zazwyczaj spędza przy monitorze komputera powyżej 4 godzin dziennie. Sporadycznie opuszcza miejsce pracy w celu wykonania prac dodatkowych, np. wysłanie poczty, sprawy urzędowe. Pracownik administracyjno biurowy odpowiada m.in. za zarządzanie i koordynowanie codziennej pracy biura. Do głównych obowiązków osoby tej należy, m.in.: obsługa petentów, odbieranie poczty tradycyjnej i elektronicznej, archiwizacja dokumentów, pisanie pism biurowych oraz analiza kierowanych do firmy zapytań ofertowych, przeszukiwania i analizy biuletynu zamówień publicznych, przygotowania ofert o specyfice zamówień publicznych, monitorowanie rozstrzygniętych przetargów.

Jakie zagrożenia wiążą się z wykonywaniem tego zawodu?

a) Problemy spowodowane długotrwałą pracą przy komputerze (bóle pleców, rąk i ramion, zmęczenie wzroku itp.), problemy związane ze słabą wentylacją pomieszczeń biurowych.

b) Pracownik może stykać się z problemami związanymi ze złymi stosunkami międzyludzkimi. Może być narażony na oskarżenia, ataki fizyczne i słowne.

Czynniki środowiska pracy związane z wykonywanym zawodem oraz ich możliwe skutki dla zdrowia.

1. Czynniki mogące powodować wypadki

a) drabiny, nieprawidłowo używane krzesła do sięgania z półek - istnieje możliwość urazów w wyniku upadku z wysokości. Działania profilaktyczne: należy zapewnić pracownikom odpowiedni sprzęt służący do wykonywania pracy na poziomie wyższym. Należy sprawdzić drabinę przed wejściem na nią. Nigdy nie należy wchodzić na niestabilnie ustawioną drabinę lub drabinę o śliskich szczeblach. Nie wolno używać drabiny rozstawnej jako przystawnej. Do pracy "na wysokości" nie wolno używać krzeseł. W przypadku pracy "na wysokości" powyżej 1m należy skierować pracownika na odpowiednie badania lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania tego typu prac;

b) przenoszenie i podnoszenie ciężarów. Działania profilaktyczne: stosować odpowiednie przewidziane w przepisach normy;

c) schody (schodzenie po schodach nie trzymając się poręczy, jednoczesna rozmowa przez telefon, pośpiech. Działania profilaktyczne: zdrowy rozsądek;

d) śliskie, polerowane i pastowane podłogi, pozostawione otwarte szuflady, luźne przewody telefoniczne - możliwość urazów w wyniku poślizgnięcia, potknięcia i upadku. Działania profilaktyczne: należy robić regularne przerwy podczas dnia pracy i wykorzystywać je na odpoczynek i ćwiczenia. Prace należy tak organizować aby pracownik mógł co jakiś czas zmienić warunki, wykonanie ksero, dostarczenie dokumentów;

e) ostre przyrządy stosowane w biurze (nożyczki, spinacze, zszywki) oraz krawędzie papieru - możliwość urazów w wyniku ukłucia, przecięcia, przekłucia. Działania profilaktyczne: szkolenia BHP;

f) prąd elektryczny - możliwość porażenia w przypadku wadliwie działającego sprzętu elektrycznego, wykonywania czynności do których niezbędne są odpowiednie kwalifikacje (naprawy gniazdek i przewodów elektrycznych). Działania profilaktyczne: należy sprawdzić stan techniczny urządzeń elektrycznych przed pracą oraz zlecać uprawnionemu pracownikowi naprawę ewentualnych uszkodzeń i okresowy przegląd urządzeń;

g) uszkodzone elektryczne urządzenia biurowe, palenie tytoniu - możliwość poparzeń i urazów w wyniku pożaru (zagrożenie wzrasta w obecności dużej ilości papieru). Działania profilaktyczne: regularne przeglądy urządzeń biurowych, szkolenia BHP.

2. Czynniki fizyczne

a) nadmierny hałas emitowany przez sprzęt biurowy, rozmowy, telefon itp. w pomieszczeniach o złych warunkach akustycznych - możliwość uszkodzenia słuchu. Działania profilaktyczne: należy zainstalować dźwiękoszczelny sufit, ściany i ekrany dźwiękochłonne oraz obudowy dla sprzętu będącego źródłem hałasu;

b) poparzenia powstałe podczas parzenia i przenoszenia napojów. Działania profilaktyczne: szkolenia BHP;c) nieodpowiednie oświetlenie, które może być przyczyną uczucia zmęczenia, pogorszenia wzroku. Działania profilaktyczne: regularna kontrola urządzeń i ewentualnie wymiana na bezpieczne;

d) komfort cieplny jest zapewniony wtedy gdy w pomieszczeniach biurowych panuje odpowiednia temperatura, w granicach 20º C (nie niższej niż 18º C), właściwa wymiana powietrza, nie mniejsza niż 0,5-krotna w ciągu godziny, odpowiednia wilgotność od 40-60%. Działania profilaktyczne: odpowiednia wentylacja, ogrzewanie i klimatyzacja;

3. Czynniki chemiczne i pyły

a) substancje chemiczne charakterystyczne dla środowiska pracy w pomieszczeniach biurowych - możliwość zatrucia. Działania profilaktyczne: odpowiednia wentylacja, szkolenia BHP;

b) pył papieru, KURZ, środki do czyszczenia, kleje, rozpuszczalniki, dym papierosowy lub zanieczyszczenia powietrza wynikające z wadliwego systemu wentylacji – możliwość chorób układu oddechowego i uczuleń. Działania profilaktyczne: odpowiednia wentylacja, szkolenia BHP;

c) ozon, tlenki azotu emitowane przez sprzęt biurowy, np. kopiarki, drukarki laserowe - możliwość zatrucia. Działania profilaktyczne: odpowiednia wentylacja, szkolenia BHP;

4. Czynniki biologiczne

a) grzyby i pleśnie występujące na starych dokumentach, możliwość zachorowania na choroby grzybicze. Działania profilaktyczne: obejmuje z jednej strony, wszelkie czynności zapobiegające rozwojowi pleśni, poprzez utrzymywanie prawidłowej temperatury, wilgotności w pomieszczeniach, konserwacji systemów wentylacji i klimatyzacji, a z drugiej stosowanie ochron osobistych (maski, respiratory) w przypadku kontaktu z materiałami zanieczyszczonymi pleśniami. Postępowanie takie jest zalecane, gdyż wykazano, że unikanie kontaktu z alergenami grzybów lub redukcja narażenia mają istotne znacznie w ograniczeniu rozwoju alergii na pleśnie.

b) mikroorganizmy chorobotwórcze - możliwość zakażenia chorobami zakaźnymi w wyniku kontaktu z gośćmi i współpracownikami, szczególnie w pomieszczeniach, w których znajduje się dużo osób, a które nie mają dostatecznej wentylacji. Działania profilaktyczne: przestrzeganie higieny osobistej, używanie środków ochrony osobistej, zabiegi dezynfekcyjne, częste badania lekarskie, szkolenia BHP;

5. Czynniki ergonomiczne, psychospołeczne i związane z organizacją pracy

a) częsty kontakt z klientami, może być przyczyną stresu. Na stres zawodowy składają się trzy przyczyny: wysokie wymagania, duże ograniczenia i małe wsparcie pracownika. Pracownik otrzymuje zbyt dużo obowiązków przekraczające jego możliwości psychofizyczne. Działania profilaktyczne: dbaj o dobre samopoczucie, dystansuj się od przykrych zdarzeń, przerwa na relaks, zadbaj o zdrowy regeneracyjny sen, aktywnie spędzaj wolny czas, organizuj sobie właściwie czas, traktuj klienta jako człowieka, który może mieć zły dzień, nie bierz krytyki do siebie osobiście, bądź pogodny, uśmiechnięty i pozytywnie nastawiony do świata;

b) możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, nadmiernego obciążenia wzroku, problemów psychospołecznych związanych z adaptacją do technologii opartych na technice komputerowej. Działania profilaktyczne: stosować przerwy w pracy, uprawiać regularny wysiłek fizyczny, szkolenia uzupełniające wiedzę, środki ochrony indywidualnej, dbać o ergonomię stanowiska pracy, szkolenia BHP;

c) długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, w tym praca przy komputerze, typowe dla środowiska biurowego - możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, nadmiernego obciążenia wzroku.Działania profilaktyczne: Każde stanowisko pracy biurowej powinno odpowiadać standardom stanowiska pracy przy monitorze ekranowym, stanowisko powinno być zaopatrzone w odpowiednie krzesło, biurko, oświetlenie;

d) mobbing jest coraz częstszym zjawiskiem w pracy. Jest to uporczywe nękanie psychiczne pracownika przez przełożonych lub innych współpracowników. Działania profilaktyczne: o obronie przed mobbingiem mówi Art. 943 Kodeksu pracy.

§ 1. Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.

§ 2. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

§ 3. Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.

§ 4. Pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.

Bibliografia

Bryła R. (2007), Bezpieczne stanowisko pracy, Katowice: Wydawnictwo ELAMED.

Bryła R. (2011), Bezpieczeństwo i higiena pracy, Katowice: Wydawnictwo ELAMED.

Dyląg W. (2012), BHP w biurze, Warszawa: PIP Główny Inspektora Pracy.

Ejdys J. (2010), Kształtowanie kultury bezpieczeństwa i higieny pracy, Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.

Grabowska-Wawrzeniecka K. (red.), (2010), Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

Karczewski J.T., Karczewska K.W. (2012), Zarządzanie bezpieczeństwem pracy, Gdańsk: Wydawnictwo Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o.

Rączkowski B. (2009), BHP w praktyce, Gdańsk: Wydawnictwo Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o.

Bugajska J., (red), (1999), Komputerowe stanowisko pracy - aspekty zdrowotne i ergonomiczne, Warszawa: Wydawnictwo  CIOP.

Informator - Środki ochrony indywidualnej, (2000), INFOCHRON. Warszawa: Wydawnictwo CIOP.

https://www.pip.gov.pl/pl/ https://www.ciop.pl/ http://isap.sejm.gov.pl/

Rozporządzenie MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. (Dz.U. 2003 nr 169 poz. 1650).

Rozporządzenie MZiOS z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. (Dz.U. nr 69 poz. 332).

Rozporządzenie MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz.U. nr 148, poz. 973).

Rozporządzenie RM z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz.U. 1996 nr 114 poz. 545) ze zm. (Dz.U. 2002 nr 127 poz. 1092).

Kod QR do tego wpisu

 

 

 

 

 

 

Strona
Ten link przenosi na górę strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz