czwartek, 5 września 2019

Specjalista ds. bankowości: charakterystyka zawodu pod kątem zagrożeń zawodowych związanych z BHP

  1. Informacje ogólne

Specjalista ds. bankowości wykonuje zadania w zakresie sprzedaży produktów bankowych oraz zajmuje się kompleksową obsługą posprzedażową.

Kompetencje zawodowe (wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowiednio do sytuacji w miejscu pracy, opisywane są trzema zbiorami: wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych).

Wiedza (zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej) - zna i rozumie: poszerzony zbiór podstawowych faktów, złożonych pojęć i teorii oraz zależności w zawodzie, zadania instytucji systemu bankowo-finansowego, strukturę organizacyjną instytucji finansowych, zasady etyki zawodu, prawo bankowe, obowiązujące procedury i przepisy bankowe, rodzaje produktów oraz usług bankowych, zasady otwierania i prowadzenia rachunków bankowych oraz innych oferowanych produktów, przepisy dotyczące udzielania kredytów, zasady kompletowania dokumentów, techniki sprzedaży, w tym telefonicznej i bezpośredniej, narzędzia i aplikacje informatyczne oraz zasady wprowadzania danych do systemu, zna zasady i przepisy BHP, ochrony ppoż., ochrony środowiska i ergonomii w zakresie oferowania i sprzedawania produktów bankowych i finansowych oraz obsługi posprzedażowej.

Umiejętności (zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej) - potrafi wykonywać złożone zadania w części bez instrukcji w zmiennych warunkach w zakresie obsługi finansowej klientów. Potrafi rozwiązywać złożone problemy poprzez wybieranie odpowiednich metod, narzędzi, materiałów i informacji dotyczących obsługi finansowej klientów, odbierać i tworzyć złożone wypowiedzi dotyczące szerokiego zakresu zagadnień bankowości, a także odbierać i formułować podstawowe wypowiedzi przynajmniej w jednym języku obcym. Potrafi pozyskiwać klientów i identyfikować ich potrzeby, uruchamiać i obsługiwać produkty i usługi bankowe i finansowe, weryfikować autentyczność dokumentów bankowych i finansowych oraz dokumentów klienta, stosować przepisy dotyczące uruchamiania i obsługi produktów i usług bankowych i finansowych, wyjaśniać klientowi zagadnienia prawne oraz finansowe związane ze sprzedawanymi produktami, komunikować sie profesjonalnie z klientem werbalnie i pisemnie, obsługiwać narzędzia, instrumenty i aplikacje bankowe, stosować zasady etyki zawodu, przestrzegać zasad i przepisów BHP, ochrony ppoż., ergonomii, ochrony środowiska w zakresie sprzedawania produktów bankowych i finansowych oraz obsługi posprzedażowej.

Kompetencje społeczne (zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym oraz kształtowanie własnego rozwoju z uwzględnieniem kontekstu etycznego) - ponosi odpowiedzialność za realizację zadań w zakresie sprzedaży produktów bankowych i obsługi posprzedażowej, pracuje samodzielnie i podejmuje współpracę w zorganizowanych warunkach, ocenia swoje działania w zakresie obsługi finansowej klientów i przyjmuje odpowiedzialność za ich skutki.
Zawód specjalisty do spraw bankowości ogólnie można podzielić na następujące specjalności:

a) specjalista bankowy ds. kredytów

b) specjalista bankowy ds. inwestycji kapitałowych

c) specjalista ds. operacji bankowych.

Do obowiązków specjalisty do spraw bankowości (w zależności od specjalności) należy:

a) analiza porównawcza różnych systemów bankowych

b) ocena wpływu polityki monetarnej danego państwa na działalność banków

c) analiza polityki monetarnej

d) ocena równowagi pieniężnej, inflacji, koniunktury gospodarczej

e) gromadzenie dokumentów niezbędnych do udzielenia kredytu

f) ocena dokumentów niezbędnych do udzielenia kredytu

g) udzielanie poręczeń bankowych

h) udzielanie gwarancji bankowych

i) zbieranie informacji o zdolności kredytowej klientów

j) emitowanie bankowych papierów wartościowych

k) organizowanie emisji papierów wartościowych na zlecenie samorządu lub podmiotów gospodarczych

l) zawieranie umów

m) prowadzenie depozytów

n) prowadzenie rachunków pieniężnych

o) prowadzenie rozliczeń międzybankowych

p) prowadzenie usług maklerskich

r) prowadzenie rozliczeń z bankami poza granicami danego państwa

s) wykonywanie zadań kasjera

t) stosowanie i tworzenie zasad nadzoru i kontroli banku

u) szacowanie i zarządzanie ryzykiem banku za pomocą ustalonych metod

w) kierowanie zespołem.

Specjalista do spraw bankowości pracuje w pomieszczeniach banku. Zazwyczaj są to pomieszczenia klimatyzowane, dobrze oświetlone, wyposażone w sprzęt biurowy.

Dni i godziny pracy są uzależnione od systemu, w jakim pracuje dana jednostka, oraz intensywności pracy w danym okresie. Niektóre oddziały bankowe pracują 7 dni w tygodniu, w systemie dwuzmianowym. Możliwe są sytuacje, w których trzeba pozostać w pracy dłużej lub przyjść w dzień wolny. Praca w zamkniętym, klimatyzowanym pomieszczeniu, z dala od źródeł naturalnego światła, może powodować senność, znużenie, bóle głowy, a także zaburzenia drożności nosa, bóle gardła, pieczenie, zaczerwienienie, suchość oczu. Dodatkowo ciągły kontakt z monitorem komputera może także powodować podobne objawy lub nasilać już istniejące, wymienione wyżej.

  1. Wymagania

Specjalista do spraw bankowości pracuje przez długi czas w niezmiennej siedzącej pozycji przed ekranem monitora komputerowego, z dala od źródeł naturalnego światła. Jest to praca bardzo odpowiedzialna, wymagająca umiejętności logicznego myślenia, szybkiego podejmowania decyzji, kojarzenia faktów, zdolności analitycznych, koncentracji uwagi i szybkiego tempa. Ponadto praca ta wymaga umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów z klientami, zarówno osobiście jak i za pomocą telefonu, maila itp., umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem. Preferowane wykształcenie ekonomiczne oraz odpowiednie przeszkolenie stanowiskowe. Ważne jest również, aby pracownik miał wiedzę z zakresu bankowości i zarządzania oraz wykazywał zdolności negocjacyjne. Istotnymi cechami są: uczciwość, dokładność i spostrzegawczość oraz zdolności organizacyjne. Pracownik musi być osobą zdyscyplinowaną, dobrze zorganizowaną, przestrzegającą terminów. Specjalista ds. bankowości nie musi spełniać szczególnych wymagań fizycznych i zdrowotnych, jego praca wiąże się bowiem z niewielkim obciążeniem fizycznym. Powinien jednak odznaczać się sprawnością narządu wzroku oraz słuchu ze względu na konieczność intensywnej współpracy z innymi ludźmi. W zawodzie tym zdarza się, że pracownik musi dojechać do klienta samochodem lub komunikacją publiczną, wtedy mogą pojawić się zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu drogowym.

  1. Czynniki utrudniające zatrudnienie w zawodzie

Ze względu na stałe i intensywne kontakty z innymi ludźmi ograniczeniami do pracy w tym zawodzie są wszelkie dysfunkcje, które mogłyby wpływać na możliwości swobodnego porozumiewania się. Czynnikiem utrudniającym pracę w zawodzie są wady i dysfunkcje narządu wzroku, które nie mogą być skorygowane szkłami optycznymi lub soczewkami kontaktowymi, a także dysfunkcja narządu słuchu, która nie może być skorygowana aparatem słuchowym w przypadku co najmniej jednego ucha, tak aby możliwa była komunikacja werbalna. Praca ta nie może być również wykonywana przez osoby, które nie posługują się językiem polskim w piśmie (osoby głuchonieme). Utrudnieniem mogą być schorzenia strun głosowych, słaba ekspresja werbalna i wady wymowy.

  1. Możliwość zatrudnienia w zawodzie osób z niepełnosprawnością

 a) osoby z dysfunkcją narządu ruchu

W zawodzie mogą znaleźć zatrudnienie osoby z dysfunkcją kończyn dolnych, pracownik wykonuje bowiem pracę głównie w pozycji siedzącej. Zatrudnione mogą być również osoby poruszające się na wózku inwalidzkim. Wymagane jest wówczas takie ograniczenie lub zmodyfikowanie zakresu pracy, aby można było ją wykonywać w pozycji siedzącej. Warunkiem jest właściwe dostosowanie obiektu, pomieszczenia i stanowiska pracy.

Osoby z niewielką dysfunkcją kończyn górnych mają możliwość wykonywania zawodu warunkowo, po identyfikacji indywidualnych barier i dostosowaniu technicznych i organizacyjnych warunków środowiska pracy oraz stanowiska pracy.

b) osoby z dysfunkcją narządu wzroku

Istnieje możliwość zatrudnienia w tym zawodzie osób widzących obuocznie, o prawidłowym lub nieznacznie ograniczonym zakresie pola widzenia oraz z nieznaczną dysfunkcją narządu wzroku, jeśli jest skorygowana przez odpowiednie szkła optyczne lub soczewki kontaktowe. Warunkiem jest identyfikacja indywidualnych barier i przystosowanie warunków środowiska (technicznych i organizacyjnych) oraz stanowiska pracy.

c) osoby z dysfunkcją narządu słuchu

Zawód mogą wykonywać osoby słabosłyszące w przypadku zapewnienia im odpowiednich pomocy technicznych umożliwiających kontakt werbalny oraz właściwego przygotowania środowiska i stanowiska pracy, np. pod kątem umożliwienia percepcji sygnałów alarmowych.

Możliwości zatrudnienia osób głuchych i głuchoniemych (dotyczy tylko osób potrafiących posługiwać się językiem polskim w piśmie) są ograniczone. Osoby te mogą wykonywać zawód na wybranych stanowiskach pracy warunkowo, po racjonalnym dostosowaniu zakresu zadań, identyfikacji indywidualnych barier przystosowaniu środowiska oraz stanowiska pracy (technicznym i organizacyjnym).

d) osoby z epilepsją

Osoby chorujące na padaczkę mogą wykonywać zawód na wybranych stanowiskach pracy pod warunkiem, że napady padaczkowe występują sporadycznie i są sygnalizowane przez aurę, występują głównie wieczorem lub w nocy, nie powodują zbytniego zmęczenia i stosunkowo szybko następuje regeneracja sił po ich wystąpieniu, a przebieg choroby nie prowadzi do charakteropatii padaczkowej. Takie osoby mogą być zatrudnione warunkowo, po racjonalnym ograniczeniu zakresu zadań do sytuacji, w których jest możliwy stały nadzór i ewentualna szybka pomoc, a stanowisko pracy nie stwarza potencjalnych zagrożeń w przypadku emisji choroby.

Zagrożenia zawodowe oraz profilaktyka na stanowisku pracy specjalisty ds. bankowości

  1. Śliskie, nierówne podłogi wewnątrz lub na zewnątrz budynku - powierzchnie na których możliwy jest upadek. Skutki: potłuczenia, złamania kończyn, zwichnięcia, urazy wewnętrzne, wstrząśnienie mózgu. Profilaktyka: stosowanie odpowiedniego obuwia antypoślizgowego, do mycia podłóg używać odpowiednich środków, utrzymywanie porządku w pomieszczeniach i drogach komunikacyjnych, zachowanie ostrożności.
  2. Długotrwała praca przy komputerze - obciążenia fizyczne, statyczne, przeciążenie narządów ruchu na skutek wymuszonej pozycji ciała. Skutki: bóle mięśniowe, zwyrodnienia układu kostnego, kręgosłupa, stawów. Profilaktyka: stosowanie przerw w pracy przeznaczonych na relaks, okresowa zmiana rodzaju zajęć, zgodne z przepisami ergonomiczne stanowisko pracy, stosowanie podnóżek.
  3. Źle dobrane punkty oświetleniowe, wadliwe działanie komputera (migotanie, pulsowanie ekranu) i innych urządzeń elektronicznych. Skutki: osłabienie wzroku, bóle oczu, łzawienie. Profilaktyka: przestrzeganie instrukcji stanowiskowej dedykowanej stanowisku pracy z komputerem, odpowiednio dobrany i ustawiony ekran o odpowiedniej częstotliwości, właściwe oświetlenie stanowiska pracy.
  4. Niesprawne instalacje elektryczne, przetarte przewody, uszkodzony sprzęt elektryczny - narażenie na porażenie prądem. Skutki: oparzenia zewnętrzne i wewnętrzne, utrata przytomności, może dojść nawet do śmierci poszkodowanego. Profilaktyka: stosowanie odpowiednich zabezpieczeń antyporażeniowych, używanie sprawnego technicznie sprzętu, bieżąca kontrola instalacji elektrycznych, zakaz naprawiania czy przerabiania instalacji oraz wszelkiego sprzętu elektrycznego przez osoby nie mające odpowiednich uprawnień, natychmiastowe zgłaszanie wszelkich uszkodzeń przełożonym.
  5. Zaprószenie ognia, niesprawna instalacja elektryczna, komputerowa - może spowodować pożar miejscowy lub całego obiektu. Skutki: zatrucia, rany oparzeniowe nawet poniesienie śmierci. Profilaktyka: nieużywanie otwartego ognia w miejscach składowania materiałów łatwopalnych, stała kontrola sprzętu oraz całych instalacji elektrycznych, zapewnienie sprawnego sprzętu przeciwpożarowego, odpowiednie oznakowanie dróg ewakuacji, odpowiedniego przeszkolenia ppoż., zachowanie ostrożności.
  6. Hałas - powodowany przez urządzenia będące na wyposażeniu banku, odgłosy dochodzące z zewnątrz. Skutki: napięcie nerwowe, uszkodzenia narządów słuchu, napięcie nerwowe, stres. Profilaktyka: dbanie o to aby natężenie hałasu stale utrzymywało się w normie określonej przepisami (55 dB), zwracanie uwagi na to, aby w miarę możliwości nie używać na raz wszystkich urządzeń biurowych, ograniczanie hałasu dochodzącego z ulicy, montowanie w drzwiach samozamykaczy czy budowanie dodatkowego pomieszczenia przed wejściem do sali operacyjnej.
  7. Obciążenie emocjonalne - obawa przed zwolnieniem z pracy z powodu nie wykonywania zbyt wysokich planów sprzedażowych, stres przy negocjacjach z klientami, trudne rozmowy z przełożonymi, mobbing. Skutki: nerwice, zaburzenia psychiczne, bezsenność, choroby serca, układu krwionośnego, pokarmowego, wypalenie zawodowe. Profilaktyka: zapewnienie odpowiedniej atmosfery w pracy, częste luźne i życzliwe rozmowy z pracownikami oraz przełożonymi, wyjazdy integracyjne, przerwy w pracy, zapewnienie odpowiedniej długości wypoczynku, ograniczenie pracy w nadgodzinach, pomoc trenera wewnętrznego.
  8. Wpływ na zdrowie czynników biologicznych, wirusów - poprzez kontakty z wieloma różnymi często chorymi, roznoszącymi zarazki ludźmi, narażenie na przegrzanie czy przechłodzenie. Skutki - choroby układu oddechowego, pokarmowego, choroby skóry, alergie. Profilaktyka: higieniczny tryb życia, przestrzeganie badań profilaktycznych, stosowanie odpowiedniego ubioru dostosowanego do warunków na stanowisku pracy, stosowanie szczepień ochronnych.

Bibliografia

Bryła R. (2007), Bezpieczne stanowisko pracy, Katowice: Wydawnictwo ELAMED.

Bryła R. (2011), Bezpieczeństwo i higiena pracy, Katowice: Wydawnictwo ELAMED.

Dyląg W. (2012), BHP w biurze, Warszawa: PIP Główny Inspektora Pracy.

Ejdys J. (2010), Kształtowanie kultury bezpieczeństwa i higieny pracy, Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.

Grabowska-Wawrzeniecka K. (red.), (2010), Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

Karczewski J.T., Karczewska K.W. (2012), Zarządzanie bezpieczeństwem pracy, Gdańsk: Wydawnictwo Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o.

Rączkowski B. (2009), BHP w praktyce, Gdańsk: Wydawnictwo Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o.

Bugajska J., (red), (1999), Komputerowe stanowisko pracy - aspekty zdrowotne i ergonomiczne, Warszawa: Wydawnictwo  CIOP.

Informator - Środki ochrony indywidualnej, (2000), INFOCHRON. Warszawa: Wydawnictwo CIOP.

https://www.pip.gov.pl/pl/ https://www.ciop.pl/ http://isap.sejm.gov.pl/

Rozporządzenie MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. (Dz.U. 2003 nr 169 poz. 1650).

Rozporządzenie MZiOS z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. (Dz.U. nr 69 poz. 332).

Rozporządzenie MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz.U. nr 148, poz. 973).

Rozporządzenie RM z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz.U. 1996 nr 114 poz. 545) ze zm. (Dz.U. 2002 nr 127 poz. 1092).

Kod QR do tego wpisu

 

 

 

 

 

 

Strona
Ten link przenosi na górę strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz