środa, 28 sierpnia 2019

Najczęstsze przyczyny wypadków przy pracy

Według najnowszych danych GUS w 2017 roku liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy, zgłoszonych na formularzu Z-KW Statystyczna karta wypadku, wyniosła ogółem 88330 osób i była o 0,5% większa niż w ub. roku. Zmalała natomiast liczba poszkodowanych przypadająca na 1000 osób pracujących (tzw. wskaźnik wypadkowości) z 7,07 w 2016 r. do 6,84 w 2017 r.

Spośród 88330 poszkodowanych ogółem, 87400 osób uległo wypadkom przy pracy ze skutkiem lekkim (o 0,2 % więcej niż w 2016 r.), 661 osób – wypadkom z ciężkimi obrażeniami ciała (analogicznie o 42,5 % więcej), wypadkom śmiertelnym – 269 osób (tj. o 12,6 % więcej niż ub. roku).

W podziale terytorialnym kraju, najwyższe wskaźniki wypadkowości odnotowano w województwach: dolnośląskim (8,98), warmińsko-mazurskim (8,44) i wielkopolskim (8,15), najniższe w województwie mazowieckim (4,76) i małopolskim (5,16).

Dz.U. 2009 nr 167 poz. 1322 ze zm.

Wypadek przy pracy to - zdarzenie nagłe, - wywołane przyczyną zewnętrzną, - powodujące uraz lub śmierć, - które nastąpiło w związku z pracą podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych, podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia lub w czasie pozostawania pracownika do dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy. Wszystkie przesłanki muszą zostać spełnione łącznie, a brak jednej przesądza o braku prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego.

Przyczyna wypadku przy pracy musi być zewnętrzna, co oznacza, że nie może mieć  źródła w organizmie tego, kto wypadkowi uległ. Niekiedy jednak dane schorzenie, na które cierpi pracownik, może się nasilić w wyniku wykonywania pracy. Wtedy jest szansa na uznanie wypadku przy pracy.

Czynnik materialny związany z czynnością wykonywaną przez poszkodowanego w chwili wypadku to maszyna, narzędzie lub inny obiekt, używany przez poszkodowanego w chwili, gdy uległ on wypadkowi.

Czynnik materialny związany z odchyleniem to maszyna, narzędzie, inny obiekt lub czynnik środowiska, który ma bezpośredni związek z wydarzeniem będącym odchyleniem od stanu normalnego. Jeśli z odchyleniem jest związanych kilka czynników materialnych, to wówczas musi być wskazany ostatni z tych czynników materialnych.

Czynnik materialny będący źródłem urazu to maszyna, narzędzie, inny obiekt lub czynnik środowiska, z którym kontakt stał się przyczyną urazu (fizycznego lub psychicznego).

  1. Przyczyny związane z techniką

Wady konstrukcyjne lub niewłaściwe rozwiązania techniczne i ergonomiczne czynnika materialnego

Wady konstrukcyjne czynnika materialnego będące źródłem zagrożenia

Niewłaściwa struktura przestrzenna czynnika materialnego

Nieodpowiednia wytrzymałość czynnika materialnego

Niewłaściwa stateczność czynnika materialnego

Brak lub niewłaściwe urządzenia zabezpieczające

Brak lub niewłaściwe środki ochrony zbiorowej

Niewłaściwe elementy sterownicze

Brak lub niewłaściwa sygnalizacja zagrożeń

Niedostosowanie czynnika materialnego do transportu, konserwacji lub napraw

Inne, niewymienione lub nieokreślone nieprawidłowości projektowo-konstrukcyjne

Niewłaściwe wykonanie czynnika materialnego Zastosowanie materiałów zastępczych

Niedotrzymanie wymaganych parametrów technicznych

Inne, niewymienione lub nieokreślone nieprawidłowości wykonania

Wady materiałowe czynnika materialnego

Ukryte wady materiałowe czynnika materialnego

Inne, niewymienione lub nieokreślone wady materiałowe

Niewłaściwa eksploatacja czynnika materialnego

Nadmierna eksploatacja czynnika materialnego

Niedostateczna konserwacja czynnika materialnego

Niewłaściwe naprawy i remonty czynnika materialnego

Inne, niewymienione lub nieokreślone nieprawidłowości związane z eksploatacją

  1. Przyczyny związane z organizacją pracy

Przyczyny wypadków z powodu niewłaściwej ogólnej organizacji pracy

Nieprawidłowy podział pracy lub rozplanowanie zadań

Niewłaściwe polecenia przełożonych

Brak nadzoru

Niewłaściwa koordynacja prac zbiorowych

Wykonywanie, z polecenia osób sprawujących nadzór, prac nie wchodzących w zakres obowiązków pracownika

Brak instrukcji posługiwania się czynnikiem materialnym

Dopuszczenie do pracy czynnika materialnego bez wymaganych kontroli, przeglądów

Tolerowanie, przez osoby sprawujące nadzór, odstępstw od przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

Niedostateczne przygotowanie zawodowe pracownika

Brak lub niewłaściwe przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Tolerowanie, przez osoby sprawujące nadzór, stosowania niewłaściwej technologii

Dopuszczenie do pracy pracownika z przeciwwskazaniami lekarskimi lub bez badań lekarskich

Wykonywanie pracy w zbyt małej obsadzie osobowej

Wykonywanie prac pomimo niewłaściwego zaopatrzenia w narzędzia, surowce

Inne, niewymienione lub nieokreślone nieprawidłowości związane z ogólną organizacją pracy

Przyczyny wypadków z powodu niewłaściwej organizacji stanowiska pracy

Niewłaściwe usytuowanie urządzeń na stanowisku pracy

Nieodpowiednie przejścia i dojścia

Nieodpowiednie rozmieszczenie i składowanie przedmiotów pracy (surowców, półproduktów, produktów itp.)

Nieusunięcie zbędnych przedmiotów, substancji lub energii (np. odpadów, opakowań, resztek substancji, niewyłączenie zasilania itp.)

Brak środków ochrony indywidualnej

Niewłaściwy dobór środków ochrony indywidualnej

Inne, niewymienione lub nieokreślone nieprawidłowości organizacji stanowiska pracy

  1. Przyczyny związane z czynnikiem ludzkim

Brak lub niewłaściwe posługiwanie się czynnikiem materialnym przez pracownika

Używanie nieodpowiedniego do danej pracy czynnika materialnego

Wykonywanie pracy ręcznie zamiast przy użyciu czynnika materialnego

Użycie czynnika materialnego podczas przebywania osób w strefie zagrożenia

Niewłaściwe zabezpieczenie czynnika materialnego (np. niezaciągnięcie hamulca na postoju)

Udostępnienie przez pracownika czynnika materialnego osobie nie upoważnionej

Użycie czynnika materialnego niezgodnie z jego przeznaczenie

Niewłaściwe uchwycenie, trzymanie czynnika materialnego

Wadliwe zainstalowanie, zamocowanie, zawieszenie czynnika materialnego przez pracownika

Inne, niewymienione lub nieokreślone nieprawidłowości w posługiwaniu się czynnikiem materialnym

Nieużywanie sprzętu ochronnego przez pracownika

Nieużywanie przez pracownika środków ochrony indywidualnej

Nieużywanie przez pracownika urządzeń zabezpieczających

Nieużywanie przez pracownika środków ochrony zbiorowej

Inne

Niewłaściwe samowolne zachowanie się pracownika

Wykonywanie pracy nie wchodzącej w zakres obowiązków pracownika

Przechodzenie, przejeżdżanie lub przebywanie w miejscach niedozwolonych

Wejście, wjechanie na obszar zagrożony bez upewnienia się, czy nie ma niebezpieczeństwa

Wykonywanie czynności bez usunięcia zagrożenia (np. niewyłączenie maszyny, niewyłączenie napięcia)

Zbyt szybka jazda

Niewłaściwe operowanie kończynami w strefie zagrożenia

Żarty, bójki

Inne niewłaściwe zachowanie się pracownika

Stan psychofizyczny pracownika, niezapewniający bezpiecznego wykonywania pracy spowodowany:

Nagłym zachorowaniem, niedyspozycją fizyczną

Przewlekłą lub ostrą chorobą psychiczną

Zmęczeniem

Zdenerwowaniem

Spożyciem alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych

Innymi przyczynami

Nieprawidłowe zachowanie się pracownika spowodowane;

Nieznajomością zagrożenia

Nieznajomością przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

Lekceważeniem zagrożenia (brawura, ryzykanctwo)

Lekceważeniem poleceń przełożonych

Niedostateczną koncentracją uwagi na wykonywanej czynności

Zaskoczeniem niespodziewanym zdarzeniem

Niewłaściwym tempem pracy

Brakiem doświadczenia

Innymi przyczynami

  1. Brak lub niewłaściwa ocena ryzyka zawodowego

Niewłaściwie ustalone zasady oceny ryzyka zawodowego

Brak oceny ryzyka zawodowego

Nieaktualna ocena ryzyka zawodowego

Niezidentyfikowane czynniki zagrożenia w ocenie ryzyka

Niewłaściwa ocena ryzyka zawodowego związanego z czynnikiem zagrożenia

Nieznajomość wyników oceny ryzyka zawodowego (zidentyfikowanych zagrożeń) wśród pracowników

Inne przyczyny związane z niewłaściwie przeprowadzoną oceną ryzyka zawodowego

  1. Niewłaściwa ogólna organizacja pracy

Brak procedur/instrukcji realizacji zadań

Niewłaściwe procedury/instrukcje realizacji zadań

Brak ustalonych zasad współpracy/źle ustalone zasady współpracy z innymi pracownikami przedsiębiorstwa

Brak ustalonych zasad współpracy/źle ustalone zasady współpracy z osobami spoza przedsiębiorstwa

Nadmierne obciążenie pracą/presja czasu

Praca monotonna, powtarzalna

Praca w nieregularnych, nietypowych godzinach

Praca zmianowa/praca nocna

Brak lub niewystarczający nadzór, niewystarczające kompetencje osób sprawujących nadzór

  1. Nieprawidłowości związane z pracownikiem (wskazujące na błędy w zarządzaniu personelem lub popełnione w trakcie zatrudnienia)

Brak odpowiednich kompetencji (wykształcenie, wiedza, nabyte umiejętności, szkolenia i/lub doświadczenie)

Brak odpowiednich umiejętności fizycznych (siła, sprawność, zręczność, wzrost)

Skłonność do podejmowania ryzyka (nieprawidłowa osobowość, charakter, postawa)

Nieprzestrzeganie instrukcji i poleceń przełożonych

Niedostateczny współudział pracowników w działaniach bhp

Inne nieprawidłowości związane z pracownikiem

  1. Niewłaściwa polityka i zaangażowanie kierownictwa

Brak ustalonej polityki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Niewłaściwa polityka w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Brak upowszechnienia wśród pracowników ustalonej polityki bhp

Niedostateczne informowanie kierownictwa o problemach i działaniach w obszarze bhp

Niedostateczne zaangażowanie kierownictwa w procesy planowania działań zakresie bhp

Niedostateczne zaangażowanie kierownictwa w monitorowanie bhp

Inne przyczyny związane z niewłaściwą polityką i zaangażowaniem kierownictwa

  1. Niewłaściwe planowanie

Brak lub ustalono niewłaściwe cele długoterminowe w zakresie bhp

Brak lub ustalono niewłaściwe cele krótkoterminowe (plany realizacji) w zakresie bhp

Niewłaściwe ustalenie priorytetów

Brak realizacji ustalonych celów lub brak monitorowania ich realizacji

Nieuwzględnienie przy ustalaniu celów wyników oceny ryzyka zawodowego

Inne przyczyny związane z niewłaściwym planowaniem

  1. Nieprawidłowości związane z odpowiedzialnością

Brak ustalonych odpowiedzialności w zakresie bhp

Niewłaściwe lub zbyt ogólnikowe ustalenie odpowiedzialności w zakresie bhp

Niewłaściwe komunikowanie pracownikom odpowiedzialności w zakresie bhp

Brak lub niewłaściwie ustalone zadania, odpowiedzialności i uprawnienia osób wyznaczonych do postępowania w sytuacjach awaryjnych

Inne przyczyny związane z odpowiedzialnością

  1. Nieprawidłowości związane z zaplanowaniem kompetencji, szkoleń i motywowaniem

Nie określono kompetencji potrzebnych do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach lub określono je niewłaściwie

Brak oceny kompetencji pracowników

Brak ustalonych procedur szkolenia w zakresie bhp

Brak oceny przeprowadzanych szkoleń

Niedostosowanie programu szkoleń do potrzeb osób pracujących na różnych stanowiskach pracy

Brak lub niewłaściwie przeprowadzone okresowe szkolenie pracownika w zakresie bhp

Brak lub niewłaściwie przeprowadzone szkolenie wstępne bhp w zakresie instruktażu ogólnego pracownika

Brak lub niewłaściwie przeprowadzone szkolenie wstępne bhp w zakresie instruktażu stanowiskowego pracownika

Brak lub niewłaściwie przeszkolenie w kwestii sytuacji nietypowych i niebezpiecznych (wypadki, awarie, pożar, itp.)

Brak ustalonych metod motywowania do bezpiecznej pracy

Inne nieprawidłowości związane z zaplanowaniem kompetencji, szkoleń i motywowaniem

  1. Niewłaściwe komunikowanie się

Brak ustalonych zasad komunikowania się w sprawach dotyczących bhp

Niewłaściwe procedury komunikowania się

Nieskuteczna realizacja ustalonych procedur

Brak ustalonych zasad pozyskiwania z zewnątrz informacji dotyczących bhp

Brak możliwości korzystania ze specjalistycznego doradztwa z zakresu bhp

Brak ustalonych zasad komunikowania się ze specjalistycznymi służbami ratownictwa technicznego w zakresie planowania i prowadzenia działań związanych z wypadkami przy pracy i awariami

Brak konsultowania z pracownikami działań dotyczących bhp

Inne przyczyny związane z niewłaściwym komunikowaniem

  1. Nieprawidłowości związane z dokumentacją

Brak nadzoru nad dokumentami dotyczącymi bhp

Brak potrzebnych dokumentów dotyczących bhp

Brak dostępu pracowników do dokumentów dotyczących bhp

Niewłaściwie/nieczytelnie opracowane dokumenty

Inne nieprawidłowości związane z dokumentacją

  1. Nieprawidłowe przygotowanie na wypadki przy pracy i awarie

Brak ustalonych zasad postępowania w razie wypadku przy pracy/awarii

Nieaktualne lub niewłaściwie ustalone zasady postępowania w razie wypadku przy pracy/awarii

Brak sprawdzenia w symulowanych warunkach ustalonych rozwiązań organizacyjnych gotowości i reagowania na wypadki przy pracy i awarie

Nie wszyscy pracownicy zostali poinformowani o zasadach postępowania w razie wypadku przy pracy/awarii

Brak ustalonych zasad współdziałania ze specjalistycznymi służbami ratownictwa technicznego

Brak lub utrudniony dostęp do środków ratunkowych, asekuracyjnych i pierwszej pomocy

Inne przyczyny związane z nieprawidłowym przygotowanie na wypadki przy pracy i awarie

  1. Nieprawidłowe monitorowanie bezpieczeństwa i higieny pracy

Brak ustalonych zasad przeprowadzania przeglądów stanu bhp

Nieprawidłowo przeprowadzone przeglądy stanu bhp, które nie doprowadziły do sformułowania celów oraz działań korygujących i zapobiegawczych

Brak ustalonych zasad przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego

Brak ustalonych zasad monitorowania i/lub analizowania stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (warunków pracy, wypadków przy pracy, działań dotyczących bhp)

Brak ustalonych metod badania wypadków przy pracy

Brak systemu rejestrowania i analizowania zdarzeń potencjalnie wypadkowych (bezurazowych)

Niewłaściwie ustalone zasady przeprowadzania przeglądów stanu bhp

Badanie wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych nie prowadzi do identyfikacji przyczyn źródłowych

Badanie wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych nie prowadzi do zmian, które pozwoliłyby uniknąć powstania podobnych zdarzeń w przyszłości

Inne przyczyny związane z nieprawidłowe monitorowanie bezpieczeństwa i higieny pracy

  1. Nieprawidłowe działania korygujące i zapobiegawcze

Brak ustalonych zasad planowania działań ograniczających wynikających z oceny ryzyka zawodowego

Nieprawidłowo przeprowadzone działania ograniczające zagrożenie zidentyfikowane w wyniku oceny ryzyka

Brak ustalonych zasad realizacji działań wynikających z oceny ryzyka zawodowego

Brak ustalonych zasad realizacji działań powypadkowych

Brak ustalonych zasad eliminowania niezgodności wykrytych w procesie monitorowania/audytowania

Brak ustalonych zasad eliminowania niezgodności zgłaszanych przez pracowników

Inne przyczyny związane z nieprawidłowymi działaniami korygującymi i zapobiegawczymi

 

Wypadki przy pracy, poza aspektem społecznym (zwłaszcza humanitarnym), mają znaczny wymiar ekonomiczny, zarówno dla przedsiębiorstw, osób poszkodowanych i ich rodzin, jak i całego społeczeństwa. W odniesieniu do przedsiębiorstw, wypadki przy pracy mogą skutkować podwyższeniem składki na społeczne ubezpieczenie wypadkowe, a także zwiększać absencję chorobową, wymuszającą wprowadzanie zastępstw lub pracy w nadgodzinach, zmniejszając jej wydajność i jakość. Następstwami mogą być również zaburzenia toku produkcji, które podrażają jej koszt i negatywnie wpływają na wizerunek firmy. Osoby poszkodowane lub członkowie ich rodzin otrzymują wprawdzie świadczenia pieniężne i rzeczowe od swoich pracodawców, ubezpieczycieli lub ze strony państwa, ale nie pokrywają one jednak wszystkich strat wynikających z wypadków przy pracy. Ponadto, znaczna część kosztów wypadków, jak np. koszty leczenia, ponoszona jest przez całe społeczeństwo.

Tak jak zawsze apeluję do wszystkich czytelników mojego Blogu o rozsądek i poważne traktowanie niebezpieczeństw wynikających z naszej aktywności zawodowej, ponieważ dane o ilości różnego typu wypadków są naprawdę zatrważające.

Życzę wszystkim bezpiecznej pracy.

 

Bibliografia

Bryła R. (2007), Bezpieczne stanowisko pracy, Katowice: Wydawnictwo Elamed.

Ejdys J. (2010), Kształtowanie kultury bezpieczeństwa bhp w organizacji, Białystok: Politechnika Białostocka. 

Gacek W. (red), (2007), Kompendium pierwszej pomocy w przedsiębiorstwie, Warszawa: CIOP-PIB.

Górska E. (2011), Współczesne i przyszłe wyzwania ergonomii, Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

Dołęgowski B., Janczała S. (2008), Praktyczny poradnik dla służb bhp, Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr sp. z o.o.

Hansen A. (1982), Metody badania wypadków przy pracy, Warszawa: RODiDK

Hansen Arwid (1998), Bezpieczeństwo i higiena pracy, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jakubaszko J. (2007), Ratownik medyczny, Wrocław: Górnicki Wydawnictwo Medyczne.

Kociołek K.T. (2009), Poradnik inspektora ochrony przeciwpożarowej, Kraków - Tarnobrzeg: Wydawnictwo Tarbonus.

Laurowski T. (2006), Vademecum ochrony przeciwpożarowej, Krosno: Wydawnictwo KaBe.

Legutko S. (2004), Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Warszawa: WSIP.

Liszcz T. (2018), Prawo pracy, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer polska.

Pietrzak L. (2007), Analiza wypadków przy pracy dla potrzeb prewencji, Warszawa: PIP GIP

Rączkowski B. (2009), BHP w praktyce, Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o.

Studenski, Dudka, Bojanowski (2008), Wypadki przy pracy, w: Bezpieczeństwo higiena pracy, pod red. Koradecka D., Warszawa: CIOP-PIB

Źródła internetowe: http://isap.sejm.gov.pl/ https://www.ciop.pl/ https://www.pip.gov.pl/pl https://www.gov.pl/  https://gis.gov.pl/  https://www.napofilm.net/pl  http://stat.gov.pl/

Kod QR do tego wpisu

 

 

 

 

 

 

Strona
Ten link przenosi na górę strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz